جنون جنگ جنایتکاران


منابع محلي از حملات سه‌گانه آمريکا و متحدانش به سوريه خبر دادند. متجاوزان اين حملات را "هدفمند و محدود" خوانده‌اند.
به گزارش ايسنا از اسکاي نيوز، بامداد روز شنبه صداي انفجارهاي شديد از چندين نقطه دمشق‌، پايتخت سوريه و نقاط ديگير از اين کشور به گوش رسيد. آمريکا، انگليس و فرانسه در حملاتي 50 دقيقه‌اي مناطق متعددي از دمشق و ديگر بخش‌هاي سوريه را هدف قرار دادند.
بنا بر اعلام خبرگزاري فرانسه اولين انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلي روي داده است. تلويزيون سوريه نيز از مقابله پدافند هوايي اين کشور درباره تجاوز آمريکا و متحدانش خبر داد.دولت سوريه نيز اعلام کرده که پدافند هوايي ارتش اين کشور بيش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگيري و منهدم کرد.اين حملات به بهانه استفاده ارتش سوريه از سلاح شيميايي در شهر دوما انجام شده در حالي که هيچ منبع مستقلي تاکنون موضوع استفاده از سلاح شيميايي را تاييد نکرده است. دولت سوريه خود رسما از سازمان منع گسترش سلاحهاي شيميايي(opcw) براي بازديد از شهر دوما و راستي آزمايي ادعاهاي آمريکا و متحدانش، دعوت کرده است.حملات هوايي آمريکا و متحدانش به شکل حملات موشکي و حملات با استفاده از جنگنده‌هاي اين کشورها بوده که وارد حريم هوايي سوريه نشده‌ و موشک‌هاي خود را خارج از مرزهاي سوريه شليک کردند.حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بوده و جنگنده‌هاي آمريکايي از پايگاه هوايي العديد اين کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلي در سوريه مي‌گويند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شليک شده است.مسئولان آمريکايي مي‌گويند در اين حملات بين 100 تا 120 موشک به مواضع نظامي‌و پايگاه‌هاي ارتش سوريه شليک شد و جنگنده‌هاي ميراژ فرانسه و تورنادو انگليس در کنار بمب‌افکن‌هاي بي‌-1 آمريکايي از آسمان و کشتي‌هاي نظامي‌آمريکا در درياي مديترانه در حمله مشارکت داشتند.
تجاوز به اهداف خود نرسيد
با اين حال دولت سوريه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمريکا، انگليس و فرانسه عليه اين کشور نتوانسته به اهداف خود برسد و نبايد در مورد آن بزرگنمايي کرد.بنابر اعلام مسئولان سوري، بسياري از موشک‌هاي شليک شده از سوي کشتي‌هاي نظامي‌و جنگنده‌هاي متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوايي سوريه هدف قرار گرفته و نابود شده است.دولت سوريه با اين حال اعلام کرد که برخي مراکز تحقيقاتي و پايگاه‌هاي نظامي‌اين کشور هدف حملات موشکي متجاوزان قرار گرفته است.
تاييد ترامپ، مي‌و ماکرون 
دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد که دستور حمله به سوريه را صادر کرده است. او گفت، حملات در پاسخ به "استفاده دولت سوريه از سلاح شيميايي" انجام شده و انگليس و فرانسه نيز در آن مشارکت دارند.ترامپ به روسيه هشدار داد که از "حرکت در مسير تاريک" دست بردارد و گفت: روسيه از عمل به وعده‌هاي خود از جمله درباره سلاح‌هاي شيميايي در سوريه سر باز زد.نخست وزير انگليس نيز حمله به سوريه را تاييد کرد و مدعي شد که اين حملات به منظور کاهش توان نظامي‌سوريه آغاز شده است.ترزا مي‌گفت که به نيروهاي مسلح اين کشور اجازه داده حملاتي را عليه ارتش و دولت سوريه "براي کاهش توان نظام سوريه در استفاده از سلاح شيميايي" انجام دهند. او گفت: هيچ جايگزيني براي حملات نظامي‌نيافتيم. حملات محدود و عليه اهداف معين خواهد بود.امانوئل ماکرون، رئيس جمهور فرانسه نيز گفت که به نيروهاي کشورش دستور داده تا با مشارکت آمريکا و انگليس حملاتي را عليه سوريه ترتيب دهند.
پايان حملات
ساعاتي پس از آغاز اين حمله، وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد که حملات به سوريه پايان يافته و فعلا برنامه‌اي براي حملات بيشتر وجود ندارد. پنتاگون اعلام کرده که هنوز گزارشي از نتايج اين حملات به دستش نرسيده است.جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا هدف از اين حمله را ضربه زدن به توان ارتش سوريه دانست اما گفت، حملات بيشتر در دستور کار نيست. با اين حال رسانه‌هاي غربي از جمله سي‌ان‌ان به نقل از مسئولان غربي حملات امروز را بخش اول اقدام نظامي‌آمريکا و متحدانش اعلام کرده و مي‌گويند حملات بيشتر نيز برنامه‌ريزي شده است.
حملات چه مناطقي را هدف گرفت
بنا بر اعلام رسانه‌هاي غربي و نيز منابعي در داخل سوريه، عمده مناطق هدف قرار گرفته، پايگاه‌هاي نظامي‌يا مراکز وابسته به ارتش سوريه بوده است.مرکز تحقيقاتي برزه واقع در اطراف دمشق که از مراکز علمي‌پژوهشي ارتش سوريه محسوب مي‌شود از جمله مناطقي است که هدف حمله قرار گرفته و تلوزيون سوريه نيز آن را تاييد کرده است.انباره‌هاي مهمات ارتش سوريه در 15 مايلي مرکز استان حمص نيز از ديگر اهداف اين حمله بوده که ظاهرا 4 فروند جنگنده انگليسي آن را بمباران کرده‌اند.پايگاه‌هاي گارد رياست‌جمهوري و لشکر چهارم ارتش سوريه در اطراف دمشق که مسئوليت حمايت از پايتخت سوريه را بر عهده دارند نيز از مناطق هدف قرار گرفته اعلام شده است. پايگاه‌هاي گارد رياست جمهوري و لشکر چهارم عمدتا در داخل و اطراف شهر دمشق مستقر است.پايگاه‌هاي و مراکز تحت اختيار حزب‌ا... لبنان نيز از ديگر مناطقي است که منابع داخلي سوريه گفته‌اند در حملات بامداد امروز هدف قرار گرفته است.